Zielona transformacja w toruńskich szkołach podstawowych i liceach
Opis projektu
Całkowita wartość projektu: 8 173 261,02 zł
Dofinansowanie UE: 7 355 934,91 zł
Dofinansowanie BP: 219 982,67 zł
Wkład GMT: 439 965,35 zł
Okres realizacji: 01.09.2024 – 31.08.2026
Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027
Głównym celem projektu jest nabycie kompetencji przez 2686 uczniów, nabycie kompetencji lub podwyższenie kwalifikacji przez 277 przedstawicieli kadry merytorycznej z 8 toruńskich szkół i doposażenie tych szkół do 31.08.2028 r. Wsparciem objętych będzie 6 szkół podstawowych, 2 licea ogólnokształcące oraz uczniowie i nauczyciele tych szkół.
W projekcie planowane są następujące działania:
– Wsparcie dla kadry merytorycznej – wsparcie mające na celu przygotowanie, poprzez podniesienie kompetencji lub nabycie kwalifikacji kadry merytorycznej do prowadzenia zajęć z uczniami, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych m.in.: terapeuta VR, integracja sensoryczna, logopedia, chemia, programowanie i zastosowania komputerów, doradztwo zawodowe, dotyczące sztucznej inteligencji. Ukończenie studiów/kursów/szkoleń będzie prowadziło do podniesienia kompetencji zawodowych lub nabycia dodatkowych kwalifikacji przez kadrę merytoryczną.
– Zajęcia dla uczniów – zajęcia m.in. dydaktyczno-wyrównawcze, rozwijające zainteresowania: informatyczne ,z robotyki i programowania, plastyczne, teatralne, krawieckie, z szydełkowania, sportowe, teatralne, fotograficzne, sportowe, muzyczno-cyfrowe, językowe, matematyczne, polonistyczne, w pracowni ceramiki, turystyczne, kulinarne, rozwijające umiejętności przedsiębiorcze, umiejętności wystąpień publicznych i budowania argumentacji, a także zajęcia ekologiczne, prozdrowotne i dotyczące edukacji medialnej Udział w zajęciach wpłynie na podwyższenie kompetencji uczniów.
– Zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych – zakupione będą pomoce dydaktyczne, jako wyposażenie pracowni przedmiotowych, służące poprawie jakości warunków kształcenia, dostosowanie do wymogów zielonej transformacji, wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami, a ponadto na zajęcia w projekcie. Dodatkowe wyposażenie wpłynie na lepsze zaspokajanie potrzeb uczniów/uczennic, w tym z niepełnosprawnościami. Stworzy odpowiednie warunki dla wszystkich uczniów/uczennic, z uwzględnieniem różnic w rozwoju i w uzdolnieniach.
Grupy docelowe:
Szkoły podstawowe: SP 1, SP 4, SP 8, SP 11, SP 28, SP 35
Licea ogólnokształcące: I LO, III LO
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Zadania realizowane w SP nr 28:
W ramach projektu „Zielona transformacja w toruńskich szkołach podstawowych i liceach”
Szkoła Podstawowa nr 28 w Toruniu będzie realizować następujące kluczowe zadania:
- Kursy i szkolenia dla kadry nauczycielskiej
- Zajęcia dla uczniów prowadzonych przez nauczycieli:
- przyrodnicze
- matematyczne
- językowe – j. angielski, j. polski
- ekologiczne
- rajdy rowerowe
- zajęcia topograficzne
- biologiczne
- zajęcia ze strzelectwa w ramach realizacji podstawy z EDB
- sportowe
- techniczne
- warsztaty kreatywnego pisania
- klub gier planszowych
- teatralne
- kulinarne
- muzyczne
Łączna wartość : 1136 godz.x140 zł = 159.040,00 zł.
-
- Warsztaty w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu:
- dla klas 1-5: 351os., 15 grup, (2 x 60min. i 1 x 90min.)
- dla grupy, 351 os. x 3 warsztaty x 27 zł = 28 431,00 zł
- dla klas 6-8: 220 os., 9 grup, 3 x 120 min.
- dla grupy, 220 os. x 3 warsztaty x 35 zł = 23 100,00 zł
- Warsztaty w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu:
Bilety MZK: Uczniowie: ulgowy 571os. x 2 przejazdy x 3 warsztaty x 2,50 zł = 8 565,00 zł
Opiekunowie 24 grupy x 1 opiekun x 2 przejazdy x 3 warsztaty x 5 zł = 720,00 zł
Łącznie wartość : 60 816,00 zł
Wyposażenie SP28
Zaplanowano zakup wyposażenia o zbliżonych parametrach lub równoważnych.
- Wyposażenie pracowni biologicznej:
- Aparat do doświadczeń z fotosyntezy
- Model strukturalny liścia,
- Zestaw preparatów mikroskopowych,
- Model szkolny ucha ludzkiego, powiększony
- Tętnica, żyła i naczynie włosowate
- Oko i widzenie zestaw edukacyjny
- Model oka ludzkiego, powiększony
- Mitoza – 10 modeli na tablicy
- Mejoza – 16 modeli na tablicy
- Modele komórki roślinnej i zwierzęcej, porównawcze
- Model kwiatu z zalążnią i zalążkiem
- R0zwój fasoli – 6 okazów zatopionych w tworzywie
- Cykl rozwojowy sosny – elementy, 5 okazów zatopionych w tworzywie
- Model mózgu ludzkiego
- Aparaty gębowe owadów – 4 okazy zatopione w tworzywie
- Rozwój żaby – okazy zatopione w tworzywie
- Mini-zestaw 5 preparatów
- Pasożyty zwierzęce – 10 preparatów mikroskopowych
- Pasożyt: glista – 2 okazy zatopione w tworzywie
- Cykl życiowy pszczoły miodnej i prod.pszczele – 11 okazów zatop.w tworzywie
- Model blokowy skóry ludzkiej zdrowej i z oparzeniami/ 1 x 361 zł
-
Wyposażenie pracowni chemicznej:
- CHEMIA – zestaw odczynników do Nowej Postawy Programowej kl. 7 i 8
- Paski wskaźnikowe pH 1-14 w rolce/ 5 szt.
- Zestaw nauczycielski ATOM (Skład: 2 jądra atomowe, 8 powłok elektronowych, 20 protonów, 20 elektronów, 20 neutronów)/
- Model przestrz.do budowy atomów według Bohra/ 7 szt.
- Zestaw do chemii organicznej i nieorganicznej/ 7 szt.
- 12 płytek-typów metali/ 7 szt.
- Łyżeczka do spalań z kołnierzem ochronnym/ 15 szt.
- Szczotki laborat.do szkła – zestaw 12 różnych / 1 szt.
- Płytka porcelanowa z 6 wgłębieniami/ 30 szt.
- MAGNEZ METAL WIÓRY – czysty 250g / 2 szt.
-
Wyposażenie pracowni geograficznej:
- Stacja pogody przenośna z rączką – 3 przyrządy
- Kompaktowa stacja pogody dla młodszych z przyrządami: termometr (stopnie Celsjusza i Fahrenheita), barometr, higrometr)
- Anemometr uczniowski
- Podróż dookoła świata, geograficzna gra karciana
Łącznie: 21.146zł
Wyposażenie pracowni szkolnych:
- laptop uczniowski / 45 szt.
- laptop nauczycielski / 20 szt.
- monitor interaktywny 86 cali 15 szt.
- rolety okienne z warstwą odbijającą promienie słoneczne / 40 szt.
- Sale przeznaczone do zajęć dla uczniów są mocno nasłonecznione i potrzebne są rolety z podbiciem zaciemniającym, aby treści wyświetlane na monitorze interaktywnym były dobrze widoczne, zwłaszcza, że wśród uczniów mających brać udział w zajęciach projektowych są uczniowie słabowidzący i z zespołem Aspergera, dla których nieostre widzenie jest bardzo uciążliwe i wywołuje niepożądane frustracje i zachowania.
- Urządzenie wielofunkcyjne druk w kolorze, automatyczny druk dwustronny,
- Wi-Fi 2 szt. (drukowanie kart pracy, testów, wykonywanie materiałów na zajęciach, plakatów, gazetek tematycznych związanych z realizowanymi na zajęciach treściami edukacyjnymi)
- wirtualna strzelnica 1×20 000zł
- Wprowadzenie do zasad bezpieczeństwa i regulaminu strzelnicy.
- Nauka prawidłowej postawy i celowania.
- Symulacje strzeleckie dostosowane do wieku uczniów – dynamiczne scenariusze ćwiczeniowe.
- Ćwiczenia rozwijające koordynację, koncentrację i umiejętność szybkiego podejmowania decyzji.
- Elementy współpracy i rywalizacji w zespołowych zadaniach strzeleckich.
- Uzasadnienie potrzeby posiadania wirtualnej strzelnicy w szkole podstawowej:
- Zgodność z nowymi przepisami – Zgodnie z nowelizacją przepisów, szkoły mogą wdrażać wirtualne strzelnice w ramach zajęć z Edukacji dla bezpieczeństwa (EdB), a wręcz jest konieczność praktycznego szkolenia uczniów z technik strzeleckich już w szkole podstawowej.
- Realizacja podstawy programowej EdB – Strzelnica wspiera rozwój kompetencji obronnych, uczy odpowiedzialności i zasad bezpiecznego posługiwania się bronią.
- Bezpieczeństwo – Wirtualna strzelnica eliminuje ryzyko związane z użyciem broni palnej, jednocześnie pozwalając na realistyczne szkolenie strzeleckie. Jest rozwiązaniem ekologicznym niwelując konieczność zakupu nabojów i utylizacji odpadów.
- Rozwój psychofizyczny uczniów – Strzelectwo uczy koncentracji, cierpliwości, panowania nad oddechem oraz precyzji.
- Przygotowanie do szkolenia wojskowego – Zgodnie z kierunkami polityki edukacyjnej państwa, wirtualne strzelnice przygotowują młodzież do ewentualnych szkoleń obronnych w przyszłości.
- Wyposażenie pracowni biologicznej, chemicznej i geograficznej :
- Oprogramowanie CORINTH (biologia człowieka + biologia roślin + biologia zwierząt + chemia +geologia
- Na zajęcia ekologiczne i koło przyrodnicze :
- Karty spacerowe kwiaty na łące edukacyjna pomoc dla dzieci / 10 szt.
- Karty spacerowe drzewa / 10 szt.
- Karty spacerowe robaczki/ 10 szt.
- Gra Ocieplenie klimatu, Czysta woda/ 9 szt.
- Ekologiczna gra planszowa SEGREGACJA / 9 szt.
- Eko gra planszowa Polskie Zwierzęta/ 9 x szt.
- Ekobohater zbierz i posegreguj śmieci / 9 szt.
- Gra logiczna segregacja śmieci/ 9 szt.
- Budka akustyczna do strefy skupienia10 x 3 500 zł = 35 000 zł
- Kącik wyciszenia dla uczniów (siedziska) / 4 zestawy x 2 300 zł = 9 200 zł
- Obecnie w SP28 jest 22 dzieci z orzeczeniami i 70 z opiniami, w tym 6 uczniów z autyzmem.
Łącznie: 525.679 zł
Projekt w SP28 koncentruje się na wszechstronnym rozwoju uczniów i nauczycieli, z dużym naciskiem na nowoczesne technologie, edukację ekologiczną, zdrowotną oraz wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie