#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE

⇒Zielona transformacja w toruńskich szkołach podstawowych i liceach⇐
Całkowita wartość projektu: 8 173 261,02 zł
Dofinansowanie UE: 7 355 934,91 zł
Dofinansowanie BP: 219 982,67 zł
Wkład GMT: 439 965,35 zł
Okres realizacji: 01.09.2024 – 31.08.2026
Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027
Głównym celem projektu jest nabycie kompetencji przez 2686 uczniów, nabycie kompetencji lub podwyższenie kwalifikacji przez 277 przedstawicieli kadry merytorycznej z 8 toruńskich szkół i doposażenie tych szkół do 31.08.2028 r. Wsparciem objętych będzie 6 szkół podstawowych, 2 licea ogólnokształcące oraz uczniowie i nauczyciele tych szkół.
W projekcie planowane są następujące działania:
– Wsparcie dla kadry merytorycznej – wsparcie mające na celu przygotowanie, poprzez podniesienie kompetencji lub nabycie kwalifikacji kadry merytorycznej do prowadzenia zajęć z uczniami, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych m.in.: terapeuta VR, integracja sensoryczna, logopedia, chemia, programowanie i zastosowania komputerów, doradztwo zawodowe, dotyczące sztucznej inteligencji. Ukończenie studiów/kursów/szkoleń będzie prowadziło do podniesienia kompetencji zawodowych lub nabycia dodatkowych kwalifikacji przez kadrę merytoryczną.
– Zajęcia dla uczniów – zajęcia m.in. dydaktyczno-wyrównawcze, rozwijające zainteresowania: informatyczne ,z robotyki i programowania, plastyczne, teatralne, krawieckie, z szydełkowania, sportowe, teatralne, fotograficzne, sportowe, muzyczno-cyfrowe, językowe, matematyczne, polonistyczne, w pracowni ceramiki, turystyczne, kulinarne, rozwijające umiejętności przedsiębiorcze, umiejętności wystąpień publicznych i budowania argumentacji, a także zajęcia ekologiczne, prozdrowotne i dotyczące edukacji medialnej Udział w zajęciach wpłynie na podwyższenie kompetencji uczniów.
– Zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych – zakupione będą pomoce dydaktyczne, jako wyposażenie pracowni przedmiotowych, służące poprawie jakości warunków kształcenia, dostosowanie do wymogów zielonej transformacji, wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami, a ponadto na zajęcia w projekcie. Dodatkowe wyposażenie wpłynie na lepsze zaspokajanie potrzeb uczniów/uczennic, w tym z niepełnosprawnościami. Stworzy odpowiednie warunki dla wszystkich uczniów/uczennic, z uwzględnieniem różnic w rozwoju i w uzdolnieniach.
Grupy docelowe:
Szkoły podstawowe:
SP 1, SP 4, SP 8, SP 11, SP 28, SP 35
Licea ogólnokształcące:
I LO, III LO
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Projekty realizowane przez nauczanie wczesnoszkolne w roku szkolnym 2025/2026
- „Polska zaczyna się w mojej klasie” – ogólnopolski projekt edukacyjny
- „Postaw na wartości” – ogólnopolski projekt edukacyjny
- „Empatia w matematyce” – ogólnopolski projekt edukacyjny
- „Stop przemocy”
- „Uczeń w sieci. Jak mądrze korzystać z Internetu?” – projekt organizowany przez Uniwersytet Dzieci
Nasza szkoła uczestniczy w akcji 
XV Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia organizowanej 21 listopada 2025 r. pod hasłem
Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają!
Akcja ma na celu zachęcić wszystkich do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia. Uczniowie, którzy w trakcie wakacji zdążyli zapomnieć tabliczkę mnożenia, mają okazję nadrobić te zaległości. Dorośli mogą popisać się przed dziećmi doskonałą znajomością trudnych przypadków mnożenia.
Program:
17–20.11.2025. Przypominamy sobie tabliczkę mnożenia – w domu, w szkole.
21.11.2025. Egzaminy z tabliczki mnożenia:
- Uczeń wybiera los z 5 trudnymi przypadkami mnożenia.
- Jeżeli poda wszystkie poprawne odpowiedzi, zdobywa tytuł
Eksperta Tabliczki Mnożenia (z ang. MT EXPERT). - W przypadku pomyłki, choćby raz egzamin jest niezdany. Egzamin można powtórzyć po 1 godzinie.
Zapraszamy do aktywnego uczestniczenia w akcji!
Więcej informacji: www.wmtday.org.
Życzymy miłej i pożytecznej zabawy!
—————————————————————————————————————————————————————–

W r. szk. 2024/25 realizujemy w SP28 program dla szkół podstawowych „Globalnie i Krytycznie w Szkole”. To ogólnopolski i bezpłatny program edukacyjny o krytycznym myśleniu i globalnych wyzwaniach. Klasa 7c przez semestr w programie „Globalnie i Krytycznie w Szkole” ma czas na uświadomienie sobie istnienia globalnych współzależności, poznania ich i zauważania w codziennym życiu i codziennych wyborach. To przestrzeń na dyskusję o aktualnych i ważnych społecznie tematach, ale także na przyjrzenie się temu, jak media kształtują nasze wyobrażenie o świecie i postrzeganie innych oraz poznanie perspektywy osób ciemnoskórych i pochodzących spoza Polski.
W programie poruszą m.in. tematy: katastrofy klimatycznej, migracji i uchodźstwa, nierówności, rasizmu, odpowiedzialnej konsumpcji i aktywnych działań na rzecz globalnych wyzwań (wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju). Będą koncentrować się na zrozumieniu, jak jesteśmy powiązani/e ze światem i współodpowiedzialni/e za to co się na nim dzieje. Celem będzie także wzbudzenie empatii wobec grup traktowanych stereotypowo ze względu na kolor skóry i pochodzenie oraz rozwój umiejętności krytycznego myślenia wobec przekazów medialnych dotyczących spraw globalnych.
PROJEKTY EDUKACYJNE W KLASACH 1
W ROKU 2024/2025
- Międzynarodowy projekt edukacyjny „Literki w akcji”
jest zgodny z Podstawą Programową edukacji wczesnoszkolnej. Dąży do rozwijania kompetencji kluczowych u wychowanków poprzez twórcze i aktywizujące podejście do nauki alfabetu.
CELE PROJEKTU
- Rozwijanie umiejętności czytania i pisania: Zapewnienie uczniom pierwszej klasy solidnej podstawy w rozpoznawaniu i pisaniu liter poprzez różnorodne aktywności i interaktywne zadania.
- Stymulowanie kreatywności i wyobraźni: Poprzez zadania plastyczne, techniczne, gry i zabawy, zachęcanie uczniów do twórczego myślenia i eksplorowania różnych aspektów liter.
- Integracja działań edukacyjnych: Łączenie różnych edukacji w celu zapewnienia kompleksowego podejścia do nauki liter.
- Rozwijanie umiejętności społecznych: Umożliwianie uczniom pracy w grupach, wymiany pomysłów oraz wzajemnej współpracy podczas różnych zadań i zabaw.
- Współpraca międzyszkolna: Wymienianie doświadczeń między nauczycielami biorącymi udział w projekcie.
Projekt rozpocznie się w październiku 2024 roku, a zakończy w maju 2025 roku.
- OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY „Plastuś wesoły, zaprowadzi nas do szkoły”

Projekt wprowadza dzieci w świat literatury dziecięcej, promuje czytelnictwa, rozwija wszechstronnej stymulacji dzieci, poprzez połączenie wrażeń ruchowych, wzrokowych, słuchowych i dotykowych.
Projekt realizowany jest w okresie wrzesień 2024 – czerwiec 2025 r.
- OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY “Cenne życie”

Ogólnopolski projekt edukacyjny zakłada szeroko pojętą edukację dla życia, które jest
najcenniejszym darem!
Realizowany jest w ciągu roku szkolnego 2024/2025
Cele projektu:
- Nadanie odpowiedniej rangi umiejętności udzielania pierwszej pomocy w społeczeństwie.
- Uczenie społeczeństwa od najmłodszych lat w jaki sposób udziela się pierwszej pomocy przedmedycznej, aby zminimalizować występujący u ludzi strach oraz niepewność.
- Uświadomienie jak cenne mamy życie, a jego utrata jest nieodwracalna.
- Pobudzenie uczniów do aktywnego działania na rzecz ochrony życia: aktywny udział w warsztatach pierwszej pomocy, dzielenie się wiedzą.
- Świadomość w jaki sposób możemy rozpoznać objawy chorób, w jaki sposób nim zapobiegać.
- Kształtowanie u uczniów umiejętności współdziałania, uwrażliwienie na potrzeby innych, empatii.
- Poznawanie środowiska lokalnego, jego potrzeb i problemów, promowanie profilaktyki prozdrowotnej oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
- OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
poświęcony jest tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś. Jeg
o celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. W ramach działań projektowych nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu.
CELE PROGRAMU:
- Popularyzacja ochrony przyrody, zasad ekologii, aktywnego spędzania czasu wśród przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych, ich rodziców i nauczycieli.
- Wzrost świadomości ekologicznej wśród dzieci.
- Zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania czasu i ruchu.
- Uczenie dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw.
CZAS TRWANIA PROGRAMU: Program trwa od 1 września 2024 roku do 30 czerwca 2025 roku.
- OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY “Akademia Bezpiecznego Puchatka”

CELE PROGRAMU:
- Edukacja i poprawa bezpieczeństwa dzieci, które rozpoczynają swoją naukę w szkole.
- Wytworzenie u dzieci naturalnych sposobów unikania i reagowania na zagrożenia.
- Edukacja rodziców w zakresie ochrony dzieci przed zagrożeniami.
- Zwrócenie uwagi nauczycieli nauczania początkowego oraz dyrektorów szkół na konieczność edukowania dzieci w szeroko rozumianej tematyce bezpieczeństwa.
- Przekazywanie treści edukacyjnych poprzez techniki szybkiego uczenia się.
Program będzie trwał od 01.09.2024 roku do 30.06.2025 roku
6.„Plastek i jego zaczarowane pudełko” to europejski program edukacyjny Plastics Europe przeznaczony dla młodszych uczniów szkoły podstawowej. Umożliwia uczniom samodzielne wykonanie łatwych doświadczeń z wykorzystaniem tworzyw sztucznych.
W ramach projektu szkoły otrzymują bezpłatnie pakiet edukacyjny składający się z zestawu eksperymentalnego oraz kompletu książek dla uczniów, broszury pomocniczej dla nauczyciela, plakatów i filmików edukacyjnych.
Zestaw eksperymentalny zawiera materiały umożliwiające przeprowadzenie następujących doświadczeń:
- Oczyszczenie wody przez polimerową membranę
- Zbadanie chłonności wody przez polimerowy suberabsorbent
- Zbadanie właściwości różnych folii tworzywowych
- Wyprodukowanie kulki z pianki polistyrenowej
- Wytworzenie nowego tworzywa (tzw. slime)
Program pomaga wzbudzić zainteresowanie zjawiskami i naukami przyrodniczymi i technicznymi (ang. STEM – Science Technology Engineering and Mathematics) wśród dzieci w wieku 6-10 lat. Wszystkie eksperymenty uczniowie mogą przeprowadzić samodzielnie, łatwo i bezpiecznie – opis każdego doświadczenia i jego wyjaśnienie są omówione w książce dla uczniów. Integralną częścią projektu są warsztaty szkoleniowe, podczas których nauczyciele mają okazję zapoznać się z doświadczeniami. W ramach projektu uczniowie mogą również uczestniczyć w konkursie plastycznym Plastka.
W Polsce program prowadzony jest od 2011 roku
Ekopracownia 2023
dofinansowana ze środków
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w formie dotacji,
w kwocie 67 500,00 zł oraz ze środków Gminy Miasta Toruń w kwocie 7 500,00 zł.
Kwota dofinansowania pracowni 75 000,00 zł.




„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” Priorytet 3
Kierunek interwencji 3.1.
Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego oraz działania promujące czytelnictwo.
Kwota dofinansowania: 1875,00 zł
Program ogólnopolski Junior-Edu-Żywienie (JEŻ)
Projekt Edukacyjna Sieć Antysmogowa
Projekt „Z ekologią na TY”
Laboratoria Przyszłości
Porozumienie w szkole
Innowacje w naszej szkole
Innowacja pedagogiczna Kombinuję, koduję, programuję

W roku szkolnym 2013/14 przystąpiliśmy do polsko-szwajcarskiego projektu nr KIK/34. Przez okres dwu lat będziemy realizować program promujący prawidłowe żywienie i aktywność fizyczną u dzieci i młodzieży poprzez kształtowanie prozdrowotnych postaw i – w konsekwencji – zapobieganie rozwojowi nadwagi i otyłości oraz innym chorobom przewlekłym.
„Edukacja i wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponad gimnazjalnych oraz ocena wpływu tej edukacji na sposób żywienia, stan odżywienia, aktywność fizyczną i poziom wiedzy dzieci i młodzieży.”

Nasze działania:
- - wspólne śniadania na terenie szkoły, zapewnimy odpowiednio długą przerwę śniadaniową i miejsce do spożywania pełnowartościowego posiłku,
- - zmiana asortymentu w sklepiku szkolnym na prozdrowotny,
- - zajęcia praktyczne rozwijające wśród uczniów wiedzę kulinarną zgodną z zasadami racjonalnego żywienia,
- - zajęcia motywujące dzieci i młodzież do samodzielnych prozdrowotnych wyborów żywieniowych,
- - promowanie aktywności fizycznej na terenie szkoły,
- - imprezy sportowe i rekreacyjne dla uczniów,
- - opracowanie i wdrożenie oferty zajęć do wyboru w ramach wychowania fizycznego,
- - festyn rodzinny,
- - edukacja rodziców w zakresie aktywności fizycznej i zdrowego żywienia,
- - zmiana modelu organizacyjnego zwolnień długoterminowych (semestralnych, rocznych), uczniowie którzy będą chcieli skorzystać z takich zwolnień otrzymają w szkole „Kartę informacyjną o uczniu”, na której lekarz wydający zwolnienie lekarskie zaznaczy formy aktywności ruchowej, w której uczeń może brać udział ze względu na swój stan zdrowia.
NADWAGA I OTYŁOŚĆ EPIDEMIĄ XXI WIEKU
W Polsce wśród dzieci i młodzieży narasta epidemia otyłości, a odsetek dzieci wskazujących stan przedotyłościowy (nadwagę) dorównuje już innym krajom.
Szkoła, w której uczeń przebywa przez wiele godzin, nie może pozostać obojętna wobec wymogów rozwojowych i zdrowotnych dzieci lub młodzieży.

Idea programu zakłada, że w szkole cała społeczność – pracownicy, uczniowie i rodzice – podejmują wspólne działania na rzecz poprawy i utrzymania dobrego stanu zdrowia i samopoczucia poprzez zmianę zachowań żywieniowych oraz zwiększenie aktywności fizycznej.










