Debata uczniowska: „Nie bądź obojętny na zło drugiego człowieka” oraz „Zadbaj o zdrowie psychiczne”.
W naszej szkole, w ramach Tygodnia przeciwdziałania przemocy oraz dnia zdrowia psychicznego, odbyła się dwuczęściowa debata uczniowska poświęcona tym ważnym tematom.
„Nie bądź obojętny na zło drugiego człowieka” oraz „Zadbaj o zdrowie psychiczne”.
Wzięli w niej udział uczniowie klas 5–8 oraz klasy 7 i 8, których uczniowie aktywnie dzielili się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami. Doskonalili umiejętności dobrego dialogu i pozytywnej dyskusji.
W pierwszej części spotkania uczniowie rozmawiali o tym, dlaczego nie warto pozostawać obojętnym wobec krzywdy innych. Rozmawiali o tym czym jest przemoc, jak odróżnić hejt od konstruktywnej krytyki, zastanawiali się, z czego wynikają zachowania przemocowe i agresja. Podkreślali, że każdy z nas ma wpływ na otoczenie, a nawet drobny gest życzliwości może komuś pomóc. Dyskusja dotyczyła również odwagi cywilnej, empatii i potrzeby reagowania, gdy ktoś jest niesprawiedliwie traktowany.
Druga część debaty była poświęcona trosce o zdrowie psychiczne. Młodzież zastanawiała się, co wpływa na stan naszej psychiki, jak dbać o dobre samopoczucie, jak radzić sobie ze stresem oraz jak ważne jest wsparcie rodziny, przyjaciół i nauczycieli. Uczniowie jednoznacznie wskazali, że proszenie o pomoc nie jest oznaką słabości, lecz odwagi.
Podsumowując debatę, uczniowie zgodzili się, że:
Obie debaty pokazały, że uczniowie doskonale rozumieją, jak ważne są empatia, odpowiedzialność i troska o siebie oraz innych. Wszyscy uznaliśmy, że warto reagować na zło i wspierać osoby w potrzebie, należy też dbać o własne zdrowie psychiczne, szukać wsparcia i dbać o relacje z ludźmi. Spotkanie pokazało, że nasi uczniowie potrafią kulturalnie i ogromnym szacunkiem rozmawiać o sprawach ważnych.
Debata zakończyła się wnioskiem, że dobre słowo, uśmiech i życzliwość mogą naprawdę wiele zmienić i koniecznie trzeba reagować, by nie okazało się, że jest już za późno.
Bardzo dziękuję wszystkim uczniom i nauczycielom za aktywne uczestnictwo w debacie, dziękuję uczniom, którzy pomagali przy organizacji naszej inicjatywy.
Joanna Sujkowska-Drążkiewicz.